søndag 1. november 2009

”..for jeg er født i Henningsvær"

Så var det dags for gruppetur. Maren, Guro og jeg bestemte oss for å reise sørover, og målet var Lofoten. Gira og klare for en opplevelse vi sent ville glemme hoppet vi på bussen i Alta, søndag klokken 14. Etter to bussbytter og en ferjetur ankom vi Bjerkvik klokken 22.30. Det var mørkt, og vi fant fram hodelyktene og bestemte oss for å slå opp telt på en plen ca ti meter fra bussholdeplassen. Fordeler: Kort vei til bussen videre dagen etter + smågodt til 6,90

Siste nytt: Lommebok mistet på buss (Marte)
Siste nytt 2: Lommebok hentet av Åse Flydal i Tromsø (Hittegods) og sendt til Øytun

- ”Griseflaks sa Severin Suveren”

Målet ble nådd dag to. Vi kom fram til Svolvær i to tiden. Etter en hyggelig prat med både dama på turistinfo, og vår klatreglade lærer vendte vi senere nesen mot Henningsvær. Før den tid spiste vi en himmelsk middag på Bacalao, og besøkte Magic Ice. Noe som viste seg å være en fantastisk imponerende utstilling av glassfigurer av ulike slag. I denne utstillingen befant det seg også en isbar hvor man kunne bestille ulike drinker i glass formet av is. Stilig?

Etter nok en busstur samme kveld var vi klare for Henningsvær. Etter ønske om overnatning ved et klatrefeltet i ytterkant av selve Henningsvær ble vi sluppet av bussen i bekmørket og ingenmannsland. Lite visste vi da om hva slags fjell som ventet oss da det ble lyst dagen etter. Dag tre var ikke værgudene på vår side, og dagen ble tilbrakt i Henningsvær. Byen var preget av at det var utenfor sesong og de fleste butikkene var stengt. Vi satt oss derimot ned på et hotell og spiste vafler, drakk kaffe og sendte postkort.

Guro forteller om et uventet besøk i teltet utpå kvelden. Ha!

Neste dag da fjellveggen tørket opp litt utpå dagen kom klatreutstyret til nytte. Med en fantastisk utsikt utover Henningsvær koste vi oss med klatring og lunsj på primus til solen gikk ned, allerede klokken 4! Etter å ha pakket sammen tau vendte vi tilbake til teltplassen og det ble lesing og sjokoladespising i teltet helt til vi sovnet søtt.

Siste dag satt vi på buss fra i 13 timer. Det sier alt.