lørdag 24. april 2010

Dra på Lopphavet

Årets store høydepunkt er forbi, 10 dager på Loppa. En tur med fantastiske mennesker, opplevelser og minner for livet.

Turen startet med en dag utsettelse. 33 millimeter nedbør, 2 varmegrader og kuling fristet verken lærerne eller oss. Tirsdag ettermiddag pakket vi "pulken" vår, dvs en hvit hiace, med sko og ski, surfebrett, våtdrakter, tørrdrakter, 20 liter bensin, bålkjeler og en henger med kajakker... Denne turen hadde alt.
Det var fortsatt dårlig vær da vi ankom Sør-Tverrfjord i Loppa kommune. Vi kom litt trått i gang, og tilbrakte den første natten i en gymsal på Sandland. Det var deilig å ha tak over hodet, når været ikke viste seg fra sin beste side. Nå skal det derimot sies at vi faktisk tok med oss drittværet da vi kom. Det hadde vært fint vær siden jul, så litt uflaks hadde vi, da.
Første dag var det klart for felles skitur til Middagsfjellet. På rekke og rad vandret vi opp fjellsider og daler. Været var med oss, og føret var så som så. Pudder på toppen og sørpe i bånd. Våte og kalde, fikk vi sove i gymsal en natt til, i håp om at været skulle bli ENDA bedre. På kvelden feiret vi 20-års dagen til Anne med gele og vaniljesaus.

Torsdag morgen pakket vi ut alt stasjet vårt og flyttet ut i naturen. Teltene ble slått opp rett ved en hovedvei og på en grusvei (for noen av oss, teltlaget til Guro :) ). Deretter fikk vi tid til en padletur til et Mjelle. Der var det tid for ro og ettertanke på svaberg og med snø på fjellene rundt. Værmeldinga hadde vi sluttet å lese for lengst, det verken stemte eller ga oss det vi aller helst ønsket, sol og varme. Men vi var evig takknemlige for den lille grillhytta vi hadde til disposisjon. Klær ble tørka og kalde kropper fikk varmen i seg. Et ordtak sier; "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær". Det er forsåvidt sant, men været er og blir en vesentlig ting å prate om. Alt går MYE lettere når sola skinner og folk er mye blidere.
Her ble dagene brukt til å padle, gå på topptur (med ski), stå på vannski/tube, fiske osv. Her lå vi tre netter før vi tok ferja med alt pikkpakket over til Bergsfjord på søndag. I Bergsfjord lå vi en natt før vi pakket utstyret på kajakkene. For min del ble deriblant skia pakket med. Så padlet vi til Isdalsfjorden. Været i nord kan skifte rimelig fort, og vi hadde rimelig dårlig vær til tider på padleturen. Dagen ble derimot reddet da vi lagde fiskesuppe av torskene Fredrik (vaktmester) hadde fisket fra ribben sin. Med rømme, fløte og ferskt brød ble måltidet en innertier. Tirsdagen hadde vi en rolig morgen. Noen ble i leiren og tok en padletur inn til bygda (3,5 km), og solte seg og leste bøker, andre plukket blåskjell de dampet, mens jeg ble med Maren, Anne og lærerne på en topptur. En herlig tur, og været og fjellene viste seg fra en ganske så god side.

Onsdagen ble kajakkene igjen pakket og vi padlet tilbake til Bergsfjord hvor hurtigbåten gikk ut til Loppa øy. Leiren ble satt opp på en idyllisk strand. På Loppa er det bare to fastboende, så det er mye natur og ta av. Vi fikk sove så lenge vi ville på torsdagen, men når du kjenner at sola steiker i teltduken ble det fort ganske varmt i teltene. Dermed tok vi med oss soveposen og la oss utenfor teltet. Er våren på vei, kanskje? Noen benyttet faktisk stranden til å ta seg et morgenbad. Guro tok utfordringen, tøffingen! Senere på dagen gikk vi en tur til en annen strand og lagde bål og koste oss. Dagen ble avsluttet med en fuglejakt etter lundefugl osv, uten hell. Fredag morgen kl 06.00 stod vi klare på kaia og ventet på hurtigbåten. Mange trøtte fjes kunne konstantere at denne turen var ved veis ende. Jeg tror vi alle var enige om at det hadde vært en fantastisk fin avslutning på et år uten sidestykke. Nå er det enda en uke til vi har lov til å være sentimentale, men vi vil takke for en fin tur